Gwałt. Zadać gwałt. Zgwałcić. Gwałciciel. G. Słowo na „G”. A plotka, legenda, albo zdjęcie na „snapie” rozprzestrzeniają się z prędkością światła. Słowo na „G” stanie się jednym z aktorów rozgrywającego się na terenie szkoły spektaklu, gdzie nauczyciele i uczniowie walczą ze sobą na definicje rzeczonej sytuacji. Wynikiem tego starcia będzie model – protokół postępowania, który towarzyszyć będzie bohaterom jeszcze na długo po otrzymaniu świadectwa z czerwonym paskiem.
Za 45 minut, na ostatniej godzinie lekcyjnej odbędzie się konfrontacja dyrekcji, wychowawczyni i trójki uczniów oskarżonych o g… Choć właściwie to nikt do końca nie potrafi opowiedzieć o tym, co się wydarzyło. W spektaklu rozgrywającym się symultanicznie w pustej klasie i pokoju nauczycielskim zegary nieubłaganie tykają. Wśród prawdopodobnych wersji wydarzeń i możliwych algorytmów postępowania wszystkim powoli wymyka się „ktoś”. Nieobecna bohaterka, która od dnia „incydentu” nie wróciła do domu.
Spektakl jest nie tylko polem do dyskusji odnośnie granic i intymności oraz sytuacji ich pogwałcenia, ale też okazją do rozmowy na temat seksualności w ogóle. Co istotne dla projektu, który pozwala podglądać zarówno świat młodych ludzi, jak i pokoju nauczycielskiego, w spektaklu i warsztatach biorą udział przedstawiciele obu „stron konfliktu”. Sytuacja opowiedziana przez aktorów stanie się pretekstem do rozmowy, która bardzo rzadko ma szansę się odbyć w polskich szkołach. Obecność edukatora seksualnego w trakcie warsztatów umożliwi również obalenie wielu nadal obowiązujących mitów dotyczących seksualności. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza obecnie, gdy tzw. edukacja seksualna w ramach przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” wykonuje ogromny krok wstecz.
DRAMATURGIA: Magdalena Drab
REŻYSERIA: Grzegorz Grecas
ARANŻACJA PRZESTRZENI I KOSTIUMY: Agnieszka „Alex” Aleksiejczuk,
II SCENOGRAF: Jan Głąb
MUZYKA: Tymoteusz Witczak
REALIZACJA NAGRAŃ AUDIO: Krzysztof Grębski
OBSADA: Jerzy Górski, Paulina Mikuśkiewicz, Adam Michał Pietrzak, Malwina Rusów, Maciej Rabski
KIEROWNIK PRODUKCJI: Piotr „Melchior” Torchała
TEATR UKŁAD FORMALNY, powołany w ramach Fundacji, jest inicjatywą studentów i absolwentów Wrocławskich uczelni: Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego, Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego oraz Uniwersytetu Wrocławskiego, których połączyło wspólne przekonanie, że teatr może być realnym narzędziem zmiany. Niedługo po sformalizowaniu Układ Formalny przystąpił do projektu „Program podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we współpracy z PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filią we Wrocławiu. Celem Programu jest rozwijanie potencjału młodych artystów kończących szkołę teatralną oraz pomoc w znalezieniu pracy — przede wszystkim przez samodzielne kreowanie miejsc pracy ze szczególnym uwzględnieniem możliwości tworzenia własnych grup artystycznych oraz prowadzenia działań teatralnych w różnych przestrzeniach aktywności społecznych i edukacyjnych. W ramach projektu od października 2016 roku do dziś powstały cztery spektakle: „Wszyscy=bogowie we krwi” w reżyserii Grzegorza Grecasa, „Piotruś Pan?” w reżyserii zespołowej, „Traktat o Androidach: God hates Poland” w reżyserii Agnieszki Nasierowskiej i Grzegorza Grecasa, oraz „Koniec” w reżyserii Agnieszki Nasierowskiej.
Więcej informacji o spektaklu na stronie teatru: http://www.ukladformalny.pl
Prezentacja spektaklu w Sejnach odbywa się w ramach 10. edycji projektu „Teatr Polska” realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.